Jednym z palących problemów Jastrzębia-Zdroju, które wymagało niezwłocznej interwencji władz była słabo rozwinięta komunikacja miejska. Wprawdzie na terenie miasta działała komunikacja zorganizowana przez PKS Wodzisław Śląski, ale była niewystarczająca. Z tegoż powodu, by ułatwić przemieszczanie na terenie miasta i dojazd do stacji PKP Zebrzydowice, 1 lipca zmieniono rozkład jazdy (działało wówczas 9 miejskich linii PKS Wodzisław Śląski).
Źródło: " Nasze Problemy" nr 15 (42) z października 1976 roku.
Jednak wprowadzone modyfikacje rozkładu jazdy nadal były niewystarczające. W efekcie starań władz miejskich wprowadzono stałe linie komunikacyjne tzw. „czerwone autobusy” obsługiwane przez Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Katowicach. Na trasy 1 września 1976 roku miały wyruszyć na 7 liniach (nr 551 do nr 557) węgierskie „Ikarusy”. Ze względu na opóźnienie w dostawie autobusów z Węgier, miejska komunikacja zaczęła działać dopiero 15 października. O godzinie 10.35 tego dnia wyruszył z zajezdni na jastrzębskie drogi pierwszy „czerwony autobus”.
W sumie na terenie Jastrzębia-Zdroju kursowało wówczas siedem tego typu autobusów, dwa pozostawały w rezerwie. Bilety można było zakupić w cenie 1,5 złotego (jednorazowy bilet normalny) oraz 1 złotego (jednorazowy bilet ulgowy). Częstotliwość kursowania autobusów wynosiła 30 minut.