Statek "Kopalnia Moszczenica"
Statek powstał w 1968 r. jako pierwszy z serii 12-tysięczników, które miały nosić imię polskich hut i kopalń. Został zbudowany w duńskiej stoczni w A/S Nakskov Skibsvearft. Jako masowiec był przeznaczony do transportu ładunków sypkich, takich jak: węgiel, koks, rudy metali czy zbóż. Pierwszym kapitanem był Aleksander Nowicki. Jednym z kapitanów został także Andrzej Huza, który dowodził jednostką w czasie wprowadzenia stanu wojennego w naszym kraju. W Polskiej Żegludze Morskiej statek był do 1992 r., kiedy został sprzedany włoskiemu armatorowi Lofaro & Navicor Shipping i przemianowany na "Floriana". W 1998 r. został sprzedany na złom.
Dane techniczne:
- rok budowy - 1968.
- wodowanie - 7 III 1968.
- zdany armatorowi - 23 VIII 1968.
- uroczyste podniesienie bandery - 29 VIII 1968.
- miejsce budowy - Nakskov Skibsvearft A/S, Nakskov (Dania)
- pojemność brutto - 8511 GT
- pojemność netto - 4334 GT
- nośność do letniej linii ładunkowej - 11780 ton
- długość całkowita - 141,8 m.
- długość rejestrowa - 136,6 m.
- długość między pionami - 133,0 m.
- szerokość - 19,2 m
- wysokość boczna 11,4 m.
- zanurzenie do letniej linii ładunkowej 8,2 m.
- silnik - 6-cylindrowy Cegielski - Burmeister & Wain typu 662-VT2BF-140 o mocy 7850 KM
- prędkość eksploatacyjna z ładunkiem - 15,2 węzła
- zasięg pływania - 14000 mil morskich
- pokłady - 1
- śruba - 1
- ładownie - 5
- urządzenia przeładunkowe - 10 bomów 5-tonowych, 2 bomy gospodarcze 0,5-tonowe
- załoga - 33 ludzi