Statek "Kopalnia Zofiówka"
Statek powstał w niemieckiej stoczni Schlichting Werft GmbH - Lubeck - Travenmunde w 1974 r. Uroczyste wodowanie odbyło się w Lubece (NRD), a matką chrzestną była Eleonora Fusiecka. W czasie aktu chrztu asystował jej górnik przodowy oddziału G-7 kopalni "Zofiówka" - Henryk Woźniak. W 2003 r. statek przeszedł gruntowny remont, a trzy lata później został odsprzedany greckiej firmie Monte Argentera Shipping S.A. i obecnie pływa pod panamską banderą jako „Captain Bashar” W ostatnich latach „Kopalnia Zofiówka” była częstym gościem w Polsce, kursując na trasie Maroko-Gdańsk, transportując z kraju siarkę, a przywożąc do Polic i Gdańska piach niezbędny do produkcji fosforów.
W 1983 roku statek brał udział w akcji ratunkowej załogi jachtu „Carmen”. Biorący udział w regatach na trasie Plymuth Vilamour Plymuth jacht na skutek fali sztormowej został poważnie uszkodzony. Dzięki wysłanemu sygnałowi ratunkowemu jacht został szybko odnaleziony przez samolot francuskiego ratownictwa morskiego. Najbliżej katastrofy znalazł się statek „Kopalnia Zofiówka”, który na miejsce zdarzenia, naprowadzony przez samolot, przybył po niespełna godzinie, przyjmując na pokład obu członków załogi.
Dane techniczne:
- rok produkcji - 1974
- typ - masowiec
- prędkość - 15.0 węzłów
- długość - 145,6 m.
- szerokość - 20,6 m.
- głębokość zanużenia - 8,3 m.
- silnik - B & W
- nośność - 14179 DWT
- pojemność - 9117 GT
- pokłady - 7
- sygnał - SQRL